reklama

Blbí Američania? A čo o svete vieme my?

Spomínal som, že sme sa v rámci výletu ocitli v minibuse hneď s niekoľkými Američanmi zo sľubných končín. Arkansas, Alabama a Nové Mexiko, to všetko sú práve tie zákutia, ktoré dovolia človeku nádejať sa, že bude počas spoločne strávených dní svedkom aspoň niekoľkých prenikavých otázok alebo postrehov z geografických a kultúrnych reálií.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (194)

Také Slovensko, napríklad, je vďačným zdrojom celého radu podobných dohadov, na to, aby ste si ho pomýlili so Slovinskom alebo opäť spojili s Českom vôbec nemusíte byť Američanom. Hoci sme poväčšine pevne ukotvení v tom šedom postkomunistickom páse okolo Ruska, niekoľkokrát som sa predsa stretol s otázkami, či je u nás už demokracia. A ako to bolo v tej bratovražednej vojne so Srbami? Alebo Čechmi? A som si naozaj istý, že sme sa s Čechmi rozišli v dobrom? Našim hlavným mestom je občas Praha, Bratislava niekedy zarezonuje, ale nie nevyhnutne ako hlavné mesto nezávislého Slovenska. Skôr ako meno. Presná poloha krajiny je tajomstvom pomerne často. Zatiaľ čo je členstvo v EÚ prijímané pozitívne (tak predsa tam tú demokraciu majú), to, že platíme eurom už zdvihlo niekoľko obočí. No a veľmi častou reakciou na Slovakia je dokonale prázdne a rozpačité Ahaaa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skrátka a dobre, Slovensko nie je krajinou, ktorá sa u bežného mimo(ale nie nevyhnutne)Európana spája s prehnaným množstvom presných informácií. Prekážať nám to síce môže, ale zmeníme to jedine tak, že tým mimo/Európanom dáme dôvod na to, aby sa o Slovensku dozvedeli a oddelili ho od množstva iných podobne neurčitých krajín. No a práve o to teraz vôbec nejde.

Vracajúc sa z miernej prechádzky po jednom zo škótskych kopcov sa mi muž, tuším z Alabamy, prihovoril. Where are you from? spýtal sa ma i mi hneď srdce poskočilo. Je tu! Je tu ten moment, kedy sa strápni, kedy nič nebude vedieť, kedy ho ja patrične poučím a potom si budem potichu hovieť vedomý si svojej spoločensky rozhľadenej nadradenosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zo Slovenska, ne? odpovedal som mu, aj keď, pochopiteľne po anglicky a v duchu čakal práve na to Ahaaa. Už som si pripisoval víťazstvo v prvom kole, pár sekúnd, prvý úder a súper šiel do kolien. Asistent vhodil uterák. Lenže človek americký sa nevzdával.

Takže ste sa oddelili od Čechov?

Áno, my sme ta menšia časť.

Václav Havel?

Čech.

Zamatová revolúcia?

Áno.

Takže demokracia?

Áno.

Únia? (to sa pýtal pochybovačne)

Áno.

A tak. Nič veľké, päť, možno sedem otázok, potom už mikrobus a cesta ďalej. Niečo vedel presne, niečo zhruba, o niečom nemal ani páru, ak by so chcel, odfajknúť ďalšieho hlúpeho Američana som si mohol, nebyť toho, že mi zrazu napadlo: veď to je úplne v poriadku! Presne tak to má byť! Zhruba toľko, ba kieho, ešte menej vedomostí by som očakával o malej krajine v strede iného kontinentu, ktorá objektívne z radu iných podobných krajín nijako veľmi nevyčnieva!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A vôbec - čo ja vlastne viem o krajinách podobných? Veď ja ani neviem, ktoré to sú!

Nuž a aby som dokázal, že vedieť len veľmi málo o malej krajine kdesi na polceste okolo sveta je úplne v poriadku, vymyslel som si test s desiatimi otázkami. Test sa týka rôznych krajín z celého sveta, ktoré sú zhruba (s dôrazom na zhruba) podobné Slovensku.

Ide o krajiny z iných kontinentov, ktoré sú v rebríčku podľa počtu obyvateľov alebo rozlohy v bezprostrednom okolí Slovenska. Európske štáty som vylúčil z pochopiteľných príčin. Tolerancia pri oboch údajoch je desať percent, čo znamená zhruba od 4,8 do 6 miliónov obyvateľov a 44 až 54 tisíc štvorcových kilometrov. Týmto kritériám vyhovujú Nikaragua, Kirgizsko, Singapur, Turkmenistan, Libanon, Kostarika a Dominikánska republika. Aby ich bolo desať, pridal som Togo, Bhután a Stredoafrickú republiku, ktoré sú v rebríčkoch hneď vedľa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vytvoril som desať otázok a náhodne ich s krajinami pomiešal. Žiadna z otázok nemá možnosti, lebo tie vám v rozhovore nikto neponúkne. Pri číselných otázkach je tolerancia desať percent. Každú otázku si sám pre seba zodpoviem a odpoveď uvediem. Z akéhosi dôvodu chcem podotknúť, že nejde o dokazovanie ničoho, len o test vedomostí.

Otázky a odpovede:

1. Nikaragua má rozlohu 120 000 kilometrov štvorcových.

2. Úradným jazykom v Kirgizsku je kirgizský.

3. Dominantným etnikom v Singapure sú Číňania.

4. Hlavným mestom Turkmenistanu je Dušanbe.

5. Libanon susedí s troma krajinami.

6. Kostarika získala nezávislosť v roku 1860.

7. Dominikánska republika susedí s týmito krajinami: Haiti

8. Peňažnou menou Toga je ----

9. Počet obyvateľov Bhutánu je 1 000 000.

10. Vlajka Stredoafrickej republiky má tieto farby: zelená, biela, žltá, červená, modrá

Správne som zodpovedal 6 otázok z 10. Dve z numerických otázok boli (tesne) v rámci tolerancie, jedna mimo. Čím sa platí v Togu absolútne netuším. Môžete si to vyskúšať aj vy a ak by vám tento test nestačil, tu môžete skúsiť vymenovať všetky krajiny sveta za 15 minút.

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu