Neznesiteľne ťažký život priemerného Američana

Autor: Samo Marec | 3.6.2014 o 10:46 | (upravené 3.6.2014 o 10:58) Karma článku: 10,73 | Prečítané:  24560x

Hoci o sedemdesiatych rokoch a napísaný v rokoch deväťdesiatych, román American Pastoral od Philipa Rotha  je dokonale nadčasový.

The unbearable lightness of being perfect

Seymour Levov, pre svoju mohutnú postavu a plavé vlasy prezývaný Swede, je hlavnou postavou románu Phillipa Rotha American Pastoral. Je dokonalý. Ak existuje stelesnenie toho, čo v povojnovej Amerike znamená slovo americký, tým stelesnením je on sám. Na strednej škole obľúbený nielen spolužiakmi ale najmä spolužiačkami, študent a športovec vynikajúci v basebale, basketbale aj americkom futbale. Pochádza z rodiny pohodlne ukotvenej vo vyššej strednej triede (otec vlastní fabriku na dámske rukavice), za ženu si zoberie bývalú Miss New Jersey a urobí to nie pre jej výzor ale z lásky. Ona írska katolíčka, on síce nie veľmi duchovne založený, ale predsa žid.

Spolu vytvoria dokonalú rodinu, ktorá je zároveň aj ich cieľom, Obaja, hoci by azda aj mohli, predsa nemajú od života žiadne prehnané očakávania, chcú ho len prežiť pokojne, čestne a v relatívnom dostatku. Chcú postaviť dom, zasadiť strom a čo najlepšie vychovať deti. Rodina nadovšetko, nemôže sa to nepodariť, karty sú predsa rozdané správne a oni s nimi hrajú rozvážne. Milujú sa. Sú zodpovední a spoločensky uvedomelí, sú proti vojne vo Vietname, Nixonovi a Johnsonovi a vôbec, všetky tieto veci, za a proti ktorým človek v Amerike na prelome 60. a 70. rokov bol. Vlastne túžia byť a sú dokonale priemerní, úplne americkí.

Zlomový moment prichádza, keď ich vlastná dcéra, vychovaná vo všetkej láske a starostlivosti, spácha hrozný zločin. Harmonický, starostlivo vybudovaný americký svet Seymoura Levova a jeho rodiny sa mení na temnú americkú tragédiu.

450 strán hľadania

Vlastne sa toho na 450 stranách deje veľmi málo, onen kľúčový moment prichádza skoro a oznámený je ešte skôr. Iste, je to rozvetvený román, ale stále sleduje jedinú výrazne introspektívnu dejovú líniu – boj muža, ktorému sa tvárou v tvár tragédii rúca všetko, o čom bol celý život presvedčený. Antitéza amerického sna ako vyšitá poskytuje odpoveď na otázku, ktorá by sa dala sformulovať zhruba takto: ak človek dodržuje všetky písané aj nepísané zákony, ak vždy robí to, o čom je presvedčený, že je správne, môže to dopadnúť zle? V Amerike, krajine, kde každý má právo hľadať a nájsť svoje šťastie? Odpoveď je jasná: áno, môže to dopadnúť priam katastrofálne.

Kniha vás samozrejme prevedie všetkým, čo v tom čase hýbalo americkou spoločnosťou a na malom príklade poskytne jej veľký obraz, silná však nie je kvôli deju. Nosným je vnútorný svet hlavného hrdinu a jeho snaha nájsť odpovede na to, čo sa vlastne stalo. Kde sa to pokazilo? Cestou nevyhnutne prichádza na životné pravdy, ktoré však neznejú lacno ani jednoducho, naopak, sú komplikované a pochybné. Nič nie je isté, veď ako by mohlo byť, keď sa všetky hodnoty otriasajú v základoch? Toto nie je Coelho, žiaden vesmír sa nespája, aby vám niečo umožnil, práve naopak..

Pri čítaní American Pastoral sa dozviete hádam aj viac ako je potrebné o výrobe dámskych rukavíc, ale v závere aj toto: život nie je pár rukavíc. Nedá sa ušiť na mieru tak, aby vyhovoval každému. Z idealizmu nakoniec neostane nič, kniha dospeje ku svojmu vyvrcholeniu nie nepodobnému antickej tragédii. V poslednej postupne gradujúcej scéne sa hlavní aktéri všetci stretnú na jednom mieste akoby ich tam zvolal Poirot. Skutočne máte pocit, akoby ste ich videli pred sebou na pódiu.

Všetci sú spolu príliš dlho na to, aby ďalej dokázali skrývať svoje vady a tajomstvá. Všetci sú príliš unavení. Hlavný hrdina tesne pred koncom prezrie všetky ich motivácie, aj tak však ostáva pasívnym pozorovateľom blížiacej sa  nevyhnutnej tragédie. Aj on sám je príliš unavený a bezmocný a nedokáže zasiahnuť. Nakoniec sa to všetko rozpadne, nikto nevyhrá. Ak teda kniha je kritikou niečoho, potom je kritikou pokrytectva, zároveň je však vynikajúcou úvahou o nevyspytateľnosti a neistote života.  Hoci o sedemdesiatych rokoch a napísaná v rokoch deväťdesiatych, je dokonale nadčasová.

The fact remains that getting people right is not what living is all about anyway. It's getting them wrong that is living, getting them wrong and wrong and wrong and then, on careful reconsideration, getting them wrong again.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?