reklama

Dáma s hranostajom

Včera asi v celej strednej Európe snežilo. Krakov bol zrazu akoby iným mestom. Parky sa beleli, terasy na námestí boli prázdne a na kočoch pribudli striešky. A ak bol Krakov iným mestom, Muzeum Czartoryskich je v rámci toho mesta iným miestom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Udržiava si rodinnú atmosféru, možno aj preto, že mnoho z vystavených exponátov pochádza zo súkromnej zbierky tejto rodiny. Možno to bude aj tým vstupným - pivo si za cenu lístka nekúpite. Ani kávu. Ale môžete si pozrieť Da Vinciho orginál.

Dámu s hranostajom našli na konci 2. svetovej vojny v bavorskej vile nemeckého guvernéra Poľska a zachránili ju. Rafaelov Portrét mladého muža také šťastie nemal a tak teraz, keď vstúpite do miestnosti, visí na jeho mieste len fotografia a text s jednoduchým odkazom na zlo vojny.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tá izba je malá a steny tmavohnedé, panuje v nej trochu prítmie. Iné obrazy, okrem Leonarda a spomienky na Rafaela, v nej nevisia. V rohu sedí teta, ale v čase mojej návštevy vyzerala, že spí. Stál som pred obrazom asi päť minút a nepohla sa.

Obrázok blogu

Bol to zvláštny pocit. Opieral som sa o decentné zábradlie, sám, ja a Leonardo. Cítil som sa, akoby svet naokolo na chvíľu neexistoval. Všade bolo ticho, nič sa nehýbalo, len klimatizácia trochu hučala. V tej izbe bolo o poznanie chladnejšie. Hľadel som na onú už stáročia mŕtvu dámu namaľovanú maliarom, ktorý je tiež už dávno mŕtvy. Hovoril som si áno, toto je plátno, ktorého sa on kedysi naozaj dotkol, sedela mu ako model, toto je potvrdenie toho, že aj mladá Cecilia Gallerani aj Leonardo skutočne kedysi žili. Všetko to bolo na dosah ruky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stál som tam, teta stále sladko driemala a ja som chvíľu rozjímal o pominuteľnosti života a nesmrteľnosti umenia. Hádam to bolo trochu aj tou samotou a pokojom. Nikde žiadne davy ako pri Mona Lise, mal som času koľko som chcel. Ja a história sme sa stretli na jednom mieste.

Obávam sa, že väčšinu toho, o čom som vám chcel napísať, aj tak nedokážem sformulovať. Ak budete mať cestu okolo, choďte sa pozrieť aj vy a napíšte mi, ako ste sa cítili.

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu